background

מאמרים > היפרדות שריר הבטן- Diastasis Recti

מטרת המאמר:
מהי היפרדות שריר הבטן, כיצד ניתן לבדוק זאת ומהם תרגילי הבטן שכדאי ולא כדאי לעשות.
במהלך ההיריון עם גדילת העובר, השריר הישר- בטני (Rectus Abdominis )של הבטן נחלש ומתארך, על מנת לפנות יותר מקום לעובר המתפתח וגדל. לעיתים, רקמת החיבור בין 2 חלקי השרירים נפרדת ונוצר רווח בין 2 צידי השריר (ימין ושמאל), מה שמכונה בשפה המקצועית: היפרדות שריר הבטן (Diastasis Recti).

(תמונה מס' 1: כיצד נראית היפרדות שריר הישר בטני (Diastasis Recti)
 
השריר הישר- בטני (Rectus Abdominis) של הבטן בנוי מ2 חלקי שריר המתחילים בקצה עצם החזה
(Xiphoid) בחזה ומסתיימים בעצם החיק (Pubis) שבקדמת האגן.
2 חלקי השריר נאחזים ומתחברים לגיד מרכזי המצוי בקדמת שריר הבטן ונקרא:"הקו הלבן" (Linea Alba). במהלך חודשי ההיריון עם השינויים ההורמונאליים בגוף האישה, צבעו משתנה והופך לשחור ועל כן נקרא:"הקו השחור" (Linea Nigra),
(ראה תמונה 3).

(מבנה השריר הישר- בטני (Rectus Abdominis), תמונה 2)
 
בין אם מדובר בהיפרדות או לא, במהלך ההיריון נתמקד יותר בעבודה על חיזוק שרירי הCore (שרירי הבטן והגב העמוקים, דגש רב על רצפת אגן) החשובים לייצוב ותמיכה בבטן הגדלה ובעמוד השדרה.

במהלך ההיריון, לא נבצע עבודה על השריר הישר בטני של הבטן (היות והוא מתארך ונחלש), נתמקד בעבודה על גיוס שרירי ה Core (בטן, גב ורצפת אגן) נכונה, אשר תסייע בתמיכה של קיר הבטן הקדמי שנחלש ותסייע בצמצום ההיפרדות.

לעיתים, אישה החווה היפרדות, תדווח על כאבי גב פתאומיים (עקב החולשה בשרירי הבטן, שרירי הגב מתקצרים ומתכווצים על מנת לתמוך בבטן ההריונית).

ביצוע בדיקת היפרדות (Diastases Recti) של השריר הישר- בטני ((Rectus Abdominis במהלך ההיריון ולאחר הלידה:

ניתן לבצע בדיקת היפרדות שריר הבטן, ניתן לבצע במהלך ההיריון ולאחר תקופת משכב הלידה (לאחר 6-8 שבועות), לפני התחלת אימונים.

מהלך הבדיקה: (בדיקה לאישה בהריון)
(תמונה 4)

*הערה: מהלך הבדיקה לאישה הרה ולאחר לידה זהה.

  • האישה ההרה שוכבת על גבה, ידיים שלובות מאחורי העורף.
     
  • הבודק, מניח אצבעות על הגיד המרכזי (Linea Alba) של הבטן, האישה ההרה מעלה באיטיות את הראש והכתפיים תוך הוצאת אויר.
     
  • הבודק, מוודא כמה אצבעות נכנסות למרווח שנוצר (היפרדות של אצבע אחת נחשבת נורמאלית, מעל 2 אצבעות, יש היפרדות). הבודק יבצע את הבדיקה לאורך כל השריר (מתחת לטבור ועד החזה).
     
  • תוצאות הבדיקה:
    - אצבע אחת- נחשב נורמאלי, אפשר להתאמן כרגיל.
    - 2 אצבעות- ישנה היפרדות.

    נמנע מעבודה על אלכסוני הבטן החיצוניים והפנימיים (External l& Internal Oblique), הימנעות מעבודה על השריר הישר- בטני (Rectus Abdomens), ז"א כפיפות בטן בהם מנתקים את הראש והכתפיים מהרצפה או הרמת רגלים לכיוון החזה (ז"א קירוב אגן לחזה).
     
  • במקרה של היפרדות, נתמקד יותר בעבודה על גיוס שרירי הבטן העמוקים (Transversus Abdominis),תוך גיוס של רצפת אגן.
    מטרת שרירים אלו היא להוות מעין "חגורה" אשר עוטפת ו"מחבקת" את מרכז הגוף מבפנים.
    חיזוק שרירים אלו, יסייע בייצוב והחזקת הגוף, יוכל לסייע בסגירת/ צמצום ההיפרדות, הורדת עומס מהשלד, מניעת בריחת שתן, צניחת רחם ועוד.

נמנע מעבודה על אלכסוני הבטן החיצוניים והפנימיים (External l& Internal Oblique) וכמובן על הישר- בטני (Rectus Abdomens).

*הערה: לאישה לאחר לידה החווה היפרדות, נוכל להתחיל באימון השרירים האלכסוניים של הבטן.
 
חשוב לציין: כי בדיקה זו יש לבצע גם לנשים לאחר לידה (לאחר תקופת משכב הלידה כ- 6-8 שבועות ובאישור רופא הנשים, על מנת להעריך את מצב שרירי הבטן ולהחליט על אימון מתאים).

ישנם מקרים בהם חיזוק השרירים העמוקים, שרירי הCore לא יסייע בפתרון הבעיה, ואז האלטרנטיבה תהיה ניתוח כירורגי לחיבור 2 צידי השריר הישר- בטני שנפרדו.
 
איזה תרגילי בטן כן ניתן לבצע במצב של היפרדות?

  • גלגול אגן לפנים ולאחור (APT/PPT)- תוך דגש על התחלת התנועה מאיסוף שרירי רצפת האגן ו"שאיבת" הטבור לכיוון הגב.
     
  • דגש על "שאיבת" הטבור פנימה (גיוס של השריר הרחב- בטני של הבטןTransversus Abdominals) בשילוב שרירי רצפת אגן.
     
  • תרגילים בעמידת 6- לגיוס בטן ורצפת אגן כמו לדוגמא: ניתוק יד ורגל נגדית.
     
  • תרגיל ה"קרש"- ניתוק הבטן מהרצפה תוך הישענות על האמות (חשוב, להצמיד טבור לגב על מנת למנוע מעומס על הגב).

תרגילי בטן המומלצים לאישה בהריון ולאחר לידה:

  • לאישה לאחר לידה, מומלץ להתמקד בחיזוק השרירים האלכסוניים של הבטן ע"י ביצוע רוטציות, אפשר בשכיבה על כדור גדול (Fit ball), מזרן.
     
  • חיזוק השרירים האלכסוניים יחד גיוס רצפת אגן, בטן וגב עמוקים, יסייע בחיזוק הקיר הקדמי של הבטן ויוריד את העומס מהשריר הישר בטני.
     
  • בדר"כ ההיפרדות נסגרת עם הזמן ועם תרגול נכון של שרירי הבטן שאמורים להקל ולתמוך ולא להיפך להטיל עומס על השריר הישר בטני של בטן שעדיין חלש...לכן כפיפות הבטן הקלאסיות (ניתוק ראש מהרצפה לכיוון האגן. לא מומלצות בשלב הראשוני, אלא אם הם נעשות בתמיכה של חיתול /מגבת שעוטפים את הבטן תוך כדי ביצוע התרגיל).